Att vara, eller att icke vara

Alltså helt ärligt, kom och tänka på det här nyss.

Varför är inte alla människor sig själva för?
Varför spelar folk alltid för?
Varför måste dom försöka vara något som dom inte är?
Varför är jag ochså sådan för, varför låtsas jag inför folk?

Jag strävar efter att vara unik, om jag och alla andra bara är oss själva, så hade vi alla varit unika.
Varför strävar vi inte efter det till max för?

Nu har jag helt glömt av vad jag skulle skriva mer, men i alla fall. Det är en del av vad jag har börjat tänka på. Antagligen så kommer jag utveckla det senare.

Sen tänkte jag ochså nämna en sak om mig, som jag inte tror att ni kommer hålla med om. För än ni har läst klart det här inlägget.

Jag är egoistisk, och jag är stolt över att vara det. För så som världen är uppbyggd hade vi aldrig klarat oss utan att vara egoistiska. Vad du än gör i princip, är egoistiskt. Vera nämnde en sak som kan liknas med det jag försöker säga nu, och det är det att inget i livet är gratis. Och det tycker jag stämmer så bra, eftersom att vad man än gör, gör man för sig själv. Så att man själv mår bra utav det. Vi kan säga som såhär, jag har tatt upp det här med ganska många, och dom förstår vad jag menar efter jag har sagt det.

Skatt;

Varför betalar vi skatt?

Jo, för att man inte ska behöva betala det man behöver vid ett tillfälle, och för sådana som inte har råd till det just då ska kunna ta del av det ochså. Som en sån enkel sak som att man bryter ett ben, och åker in till sjukhuset och får benet lagat. Vet ni vad det skulle ha kostat oss om vi inte hade betalat skatt? Det hade kostat runt 54000 kr, för en sån "enkel" sak som ett benbrott. Tänk er då svåra operationer, så som hjärtfel och så vidare. Fattar ni hur många personer som hade dött om vi inte hade haft skatt?

Gled iväg lite där kände jag, men hur som helst. Det jag vill komma fram till är att, om vi betalar skatt så är vi egoistiska. Eftersom att då tänker vi att, skatt är ju bra att betala eftersom att jag kommer billigare undan. Andra betalar för mig ochså, även dom som inte tar del av det (nu menar jag inte att ni tänker exakt så, men ni förstår min poäng).

Vill vi inte betala skatt, då är vi ochså egoistiska, eftersom att det betyder att vi får mer pengar över varje gång vi får lön. Vi behöver inte betala för något sånt som andra bara tar del utav, till exempel om vi är friska, har ett jobb och ett hem. Så slipper vi betala skatt för att folk ska få socialbidrag för att dom inte klarar av att leva. Alltså är vi egoistiska allihopa.

Jag antar att ni har förstått min poäng med det här inlägget, vet inte om ni delar mina åsikter eller inte. Men det får ni gärna säga till mig isåfall, istället för att sitta inne med era åsikter och bli förbannad för det jag skriver.



Dagens saknad;

Mrs. O
---------------------
Yours sincerely, Simon Hernqvist

Kommentarer
Postat av: linda

bra tankar mr hernqvist. ;>

ska du till parketten på torsdag? x) för det är väl då? :P

2008-12-15 @ 16:13:43
URL: http://lindanord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0